پرداخت وام 20 میلیونی به متقاضیان استفاده از طرح توسعه مشاغل خانگی

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 9 استان کشور به امضای مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی و امید رسید، از امروز آغاز شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 9 استان کشور ­براساس قرارداد همکاری سه جانبه ای که به امضای مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی و امید رسید از امروز آغاز شد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به اتفاق رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم حضور داشت در مصاحبه با خبرنگاران اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را که قرار است 20 هزار شغل خانگی در سال 96 در استان های ایلام، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و چهار محال و بختیاری ایجاد کند 800 میلیارد تومان دانست.
 
علی ربیعی افزود: درصورتی وام 20 میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت می شود که پس از ثبت نام در سامانه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آموزش های کوتاه مدت مهارت حرفه ای را در یکی از رشته های صنایع دستی، تبدیلی و تکمیلی، فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک طی کنند.
وی جهاد دانشگاهی را در این طرح نهادی تسهیل گر و مشاور برای متقاضیان مشاغل خانگی معرفی کرد و ادامه داد: براساس این قرارداد وظیفه نظارت و ارزیابی افراد برعهده این نهاد دانشگاهی است. 
 
ربیعی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از ثبت نام بلافاصله به جهاد دانشگاهی که از ساختارهای آموزشی مناسبی نیز برخوردار است معرفی می شوند تاکید کرد: پرداخت وام در مرحله پایانی قرار دارد و افرادی که بتوانند برنامه های آموزشی را به خوبی دنبال کنند می توانند از صندوق کارآفرین و امید تسهیلات مالی دریافت کنند.
 
وی اتصال به بازار را در این طرح برعهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین جهاد دانشگاهی دانست.
ربیعی با بیان اینکه داشتن مدرک دانشگاهی برای متقاضیان الزامی نیست گفت: با این حال برای پرداخت وام مشاغل خانگی یک سری اولویت درنظر گرفته خواهد شد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتن امنیت از آینده را یکی از دغدغه های مهم متقاضیان مشاغل خانگی دانست و گفت: هرچند این افراد می توانند به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند، ولی دولت تلاش می کند برای حل این مشکل نظام بیمه ای ارزان را دنبال کند.
 
ربیعی تعداد متقاضیان مشاغل خانگی را در پنج سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار نفر برشمرد و گفت: این وزارتخانه در این مدت موفق شده است علاوه براینکه برای یک میلیون و 360 هزار نفر مجوز فعالیت صادر کند به 600 هزار نفر تا سقف 2 هزار و 400 میلیارد تومان وام مشاغل خانگی پرداخت کند.
وزیر کار افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد 60 درصد این افراد به شغل پایدار دست یافته اند.
 
وی همچنین طرح مشاغل خرد و کوچک را که از پنج سال گذشته تاکنون اجرا شده است موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: در این طرح که 4 هزار و 800 میلیارد تومان وام پرداخت شده سالانه 50 هزار شغل تثبیت یا ایجاد شده است.
 
در این مراسم دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد از متقاضیان خواست هرچه زودتر برای استفاده از تسهیلات پیش بینی شده به سامانه این طرح در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.
 
در این مراسم همچنین غیر از قرارداد همکاری در زمینه توسعه مشاغل خانگی، تفاهم نامه ای نیز میان علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی برای توسعه همکاری های دوجانبه امضا شد.